dimarts, 5 de maig del 2015

Etapes evolutives del grafisme infantil

Mitjançant el dibuix infantil els infants aconsegueixen expressar-se. No és tant sols una manera d'entretenir-se sinó que és una manera d'expressar els seus sentiments i pensaments. Si estem alerta als seus dibuixos podem arribar a conèixer-los més profundament, saber els seus desitjos, el seu estat d'ànim, com veuen la seva família, els amics...

El dibuix infantil afavoreix l'escriptura i la lectura, 
potencia la confiança en un mateix, millora la comunicació i la creativitat. 

El dibuix infantil va passant per diferents etapes que, en alguna mesura, es poden relacionar amb l'edat. L'obra dels autors Lowenfeld i Brittain, Desarrollo de la capacidad creadora, va portar el replantejament de les concepcions estètiques i pedagògiques relacionades amb l'expressió plàstica dels infants. 

Les etapes a les quals es refereixen són:
  1. Etapa del gargot (2 ó menys fins a 4 anys)
  2. Etapa preesquemàtica (4 als 7 anys)
  3. Etapa esquemàtica (7 als 9 anys)
  4. Etapa d'inici del realisme (9 a 12 anys)
  5. Etapa del realisme visual (12 a 14 anys)
Com a estudiant que sóc d'Educació Infantil us faré cinc cèntims de les dues primeres etapes, l'etapa del gargot i l'etapa preesquemàtica

ETAPA DEL GARGOT.  Aquesta etapa és la que apareix entre els 2 i 4 anys d'edat. No hi ha intencionalitat representativa. Dins de l'etapa del gargot es pot fer una segona classificació paral·lela a l'evolució de l'infant. Una primera etapa en la que els primers gargots reben el nom de gargots incontrolats, més endavant apareix el gargot controlat i per acabar el gargot amb nom
Gargot incontrolat d'un infant de 20 mesos

  • Gargot incontrolat: (18m a 2,5a) traç incontrolat, dibuixos sense sentit, gargot en zig-zag, no utilitza de forma intencionada els colors. 
  • Gargot controlat: (2,5 a 4a) traç controlat i coordinat, tanca figures circulars i rectangulars, consciència de la situació espacial.
  • Gargot amb nom: (a partir de 3,5a) l'infant posa noms als gargots, dibuixa intencionadament, distribueix el traç per tot el paper, utilitza el color intencionadament, però sense tenir relació amb la realitat. 
El Gargot.
"La primera vegada que ens enfrontem a un paper i un llapis juguem intuïtivament a observar el que succeeix. Sorgeixen així els nostres primers gargots. A poc a poc comencem a dominar el traç que ens permetrà pintar i més tard escriure. El plaer d'experimentar amb diferents instruments pictòrics determina la primera relació entre unes línies entrellaçades i la realitat concreta que poden arribar a representar. D'aquesta forma, el gargot es converteix en símbol o dibuix, signe o lletra." 
I. van Aerssen; B. Jaraiz (2005) Garabato (pàg.7)

ETAPA PREESQUEMÀTICA. Els moviments circulars i longitudinals evolucionen cap a formes recognoscibles, i aquests intents de representació provenen directament de les etapes del gargot. Al voltant dels 4 anys d'edat l'infant aconsegueix moure el canell i el polze amb força autonomia. Això li permetrà fer dibuixos que esdevindràn formes gràfiques que representaran figures reals o de ficció. 
Generalment el primer símbol assolit és la figura humana. Es dibuixa típicament amb un cercle per cap i dues línies verticals que representen les cames. Aquestes representacions de capgrossos són comunes en els infants de 4 a 5 anys. 

Capgros dibuixat per la Maria 4 anys i mig

Aquest dibuix és de la meva filla, la Maria. És una figura de capgros. Ja diferencia el cap del tronc, cames, peus i mans. Tot i que les mans no són ovalades, encara hi dibuixa uns pals llargs. El colors no es corresponen amb la realitat, probablement el color blau de la cara és el que tenia més a mà per pintar. 

En aquesta edat, els infants dibuixen ulls, nas i boca, i distribueixen l'espai segons la importància dels objectes representats. 

Més endavant, cap als 5 anys poden representar dibuixos en sèrie, i cap als 6 anys utilitzen la línia base i les correlacions lineals entre els objectes; el dibuix dels braços de forma lineal i rectangular, mans en forma de cercles, els peus en posició oberta, figures de perfil. Representen el sol amb caràcter animista, la casa, les plantes, els animals...

Considero que és molt important conèixer els períodes evolutius per tal de detectar possibles anomalies ja que permeten: 

  • conèixer el nivell expressiu de l'infant i relacionar-lo amb el nivell mental i el seu nivell de coneixements
  • detectar problemes de tipus visual, motor, espacial, afectiu...



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada